Monday, April 25, 2011

Exactly 300 words. Am I awesome or what?

Bismillah.

Note my title. That was my subject when I sent an email to Aina Insyirah :)
I finally, finished my MARA's essay with exactly 300 words. Kan aku dah cakap, aku awesome.
Kyaaah! 
Alhamdulillah. Syukur sangat sangat.
I think it was because Ayah threatened not to print my essay if I delayed it any longer.
Old school, but it works at me, all the time.
Jangan tanya apa aku tulis sebab sudah tentu, seperti kebiasaannya aku akan mengarut dan mencarut.
Ehhh, cursing words is a no no in a scholarship's essay, okay?
So, old news, but I did get the chance to attend the interview for MARA scholarship.


Date : 28 April 2011
Venue : Anggerik Mall, Shah Alam
Time : 4 p.m


So, be grateful of what we have by saying Alhamdulillah.
Simple, right?
Way much cooler and nicer if we do the sujud syukur.

Rukunnya
1 Niat
2 Takbiratulihram
3 Sujud
4 Memberi salam

Syarat-syaratnya
Disyaratkan sujud syukur dengan beberapa syarat :
a. Suci dari hadath besar dan kecil
b. Suci dari najis samaada di badan, pakaian dan tempat
c. Menghadap ke kiblat
d. Menutup aurat

Cara-cara melakukannya.

Pertama : Niat, SAHAJA AKU SUJUD SYUKUR KERANA ALLAH TAALA
Kedua : Mengangkat takbiratulihram, ( ALLAHUAKBAR )
Ketiga : Sujud, sepertimana sujud dalam Solat

Bacaan dalam sujud

1. SUBHANALLAH WALHAMDULILLAH WALA ILAHA ILLALLAH HUWALLAHU AKBAR 3kali

2. Kemudian berdoa di dalam hati dalam bahasa melayu (peringatan kalau dilafazkan dalam bahasa melayu batal sujud syukur tersebut)

A. YA ALLAH KAMI BERSYUKUR DI ATAS KURNIAAN DAN NIKMATMU

B. YA ALLAH KAMI BERSYUKUR DENGAN REZEKI YANG TELAH ENGKAU BERIKAN KEPADA KAMI

C. YA ALLAH AMPUNLAH DOSA-DOSA KAMI, KEDUA IBU BAPA DAN ORANG-ORANG YANG BERIMAN

D. YA ALLAH JAUHILAH RUMAH DAN TEMPAT KERJA KAMI DARI BENCANA DAN MALAPETAKA

E. YA ALLAH KAMI BERJANJI UNTUK MENTAATI SEGALA PERINTAH-MU DAN MENJAUHI SEGALA LARANGAN-MU

Keempat : Duduk selepas sujud lalu memberi salam.

This is the picture from the latest outing at KLCC with my girls :)





So many to write, because of the long silent.
Later, May Peace Be Upon You.

Currently listening to Break your Little Heart by All Time Low

No comments: